1609959_257404477779489_3400773448400922966_n

Maatschappelijke beweging

De afgelopen 15 jaar ben ik initiator en bedenker geweest van vele campagnes en acties, bedoeld om de transitie aan te jagen en te versnellen. Varierend van ‘Koe zoekt wei’ en de Stilte-campagne (Natuur & Milieu) tot en met de Dag van de Duurzaamheid, 40 dagen duurzaam eten, de Peulenparade of de #bonenestafette (allen Urgenda). Steeds zoek ik naar speelse, moderne vormen die mensen uitnodigen in eigen omgeving aan te haken. Geen opgeheven vingertjes. Geen miljoenen kostende tv-spots. Maar aansprekende vormen die – met slim gebruik van sociale media en een klein budget – mensen in beweging zetten. Omdat het ze iets oplevert. En omdat ze er lol aan beleven om mee te doen met een groep voorlopers.

Projecten

Maatschappelijke organisaties en jonge ondernemers zijn vaak beter in staat mensen mee te krijgen in gezonder en duurzamer gedrag dan overheden of brancheorganisaties. Zij weten dingen hip en aantrekkelijk te maken. De schaal van Kampen helpt graag bij het uitdenken van vernieuwende concepten of het vinden van de  juiste partners binnen de vernieuwende voedselbeweging. Een paar recente voorbeelden:

Korte ketens

Samen met het Netwerk Platteland zette ik in 2016 een serie bijeenkomsten in verschillende provincies op touw. De inzet? Ondernemers en andere initiatiefnemers in de korte voedselketen vinden, verbinden en kijken waar de knelpunten en kansen liggen. Hoe wordt deze beweging krachtiger? Mooie bijeenkomsten met zinvolle discussies, workshops en een goed netwerk dat elkaar vindt, zijn het gevolg. Lees hier de verslagen van de bijeenkomsten op 17 mei (Gelderland), 15 september (Zuid-Holland), 25 oktober (Overijssel) en 3 november (Drenthe-Groningen).

VOER

IMG_3971Wat zorgt voor doorbraken in de voedseltransitie? Wat is de rol van de overheid, banken, de wetenschap en het (agrarisch) onderwijs? In de zomer van 2016 toerden Youetta Visser (De Y-factor) en ik langs boeren, koks, ondernemers, wetenschappers en beleidsmakers om duidelijkheid te krijgen over deze vraag. In het najaar van 2017 verschijnt ons boek met een weerslag van deze gesprekken. In de aanloop daartoe organiseerden we eind 2016 tweemaal een VOER-café in de Gelderlandfabriek in Culemborg.

TV-serie ‘Wat we eten’

Hoe leg je voor een groot publiek op een simpele manier uit waar lokaal eten over gaat? Jonge makers uit Dordrecht ontwikkelden een plan voor een TV-serie waarbij ze een concreet product in de regio volgen en zo begrijpelijk maken waar ons eten vandaan komt, wie het maken en hoeveel moeite dat kost. Ik dacht mee over opzet, hielp met vinden van financiering en treedt in de serie op als deskundige. Een nieuwe aflevering voor de regio Haaglanden is in het najaar van 2015 gereed.

Nederlandse Akkerbouw Vakbond

Als ‘verbindingsofficier’ ben ik lid van de werkgroep agro-ecologie van de Nederlandse Akkerbouw Vakbond. Samen werken we aan verduurzaming van de Nederlandse akkerbouw en proberen we de leden van de NAV mee te krijgen in vernieuwende stromingen als korte voedselketens, boerderij-educatie, etc. Twee keer schoof ik namens de NAV aan bij een internationale conferentie van Via Campesina, waarin kleine boeren uit alle hoeken en gaten van Europa informatie uitwisselden en elkaar inspireerden. Op 10 juni 2015 was ik mede-organisator van een excursie ‘korte voedselketens’ in Zuid-Holland.

10407911_460636030770715_2444262269592602000_n10850038_460635874104064_9137506883825062531_n

img_4735
Niet vertellen hoe het moet, maar laten zien hoe het kan