Hoe verleid je de consument tot meer plantaardig?

Is er een manier om mensen aan te zetten plantaardiger te eten? Wat is de beste manier om de consument mee te nemen in de eiwittransitie? Op de laatste dag van de Masterclass Voedseltransitie bogen we ons over dit thema. Onder leiding van Alpro Nederland bezochten we de Jumbo Foodmarkt in Breda. Wat is hier te merken van de pogingen van de super om consumenten meer vers, gezond en duurzaam te laten eten? De zuivel van Alpro staat netjes tussen de ‘gewone’ melk en yoghurt. Maar de vleesvervangers daarentegen hebben een geheel eigen schap. Makkelijk aan voorbij te lopen voor de klant die linea recta naar het vleesschap snelt.

Simone Broxks, hoofd Health en Nutrition van Alpro Nederland deed ons uit de doeken waar Alpro (marktaandeel van 5%) op af stevent: een menu dat voor 2/3 uit plantaardige eiwitten bestaat en voor 1/3 uit dierlijk. Vervolgens maakte Vegetarische Slager Jaap Korteweg het statement dat de prijs van vleesvervangers de belangrijkste bottleneck is. Met de smaak van zijn producten zit het wel goed (“onze producten zijn een ode aan de smaak van vlees”), maar alleen door grootschalige productie kunnen ze ook op prijs de concurrentie aan met vlees. Bij een marktaandeel van 20% kan Vegetarisch vlees goedkoper worden geproduceerd dan echt vlees.

Niet serieus

IMG_3143“Luisteren we wel genoeg naar de behoeften van consumenten?”, vroeg marketeer Niels Willems van Business Openers zich hardop af. “Iedereen die vleesvervangers in een apart vak presenteert, is niet serieus bezig meer vleesvervangers te verkopen”. Ook waarschuwde hij de groep niet te snel je eigen normen en waarden op te leggen aan groepen consumenten die redelijk ver van je af staan. “We moeten veel beter luisteren naar consumenten en aansluiten bij behoeften die ze hebben. We zijn nog te veel bezig met bepaalde groepen consumenten te willen verheffen, terwijl ze helemaal niet verheven willen worden. Ze willen bijvoorbeeld wel een goede moeder zijn, of als eerste over iets nieuws beschikken. Kijk bijvoorbeeld hoe het eten van meer groente bijdraagt aan het zijn van een goede moeder. Of kom met producten die heel dicht aan liggen tegen producten die mensen toch al kennen en gewend zijn te eten.”

Veel stof tot nadenken. Tot slot een prachtig maal van Lisette Bossert kookwerken.IMG_3157
Ik ben trots op de eerste editie van deze vijfdaagse masterclass en dankbaar dat ik zoveel teweeg heb kunnen brengen. Zoals een deelnemer het verwoordde: “De dag na de masterclass zat ik steeds stuiterend achter mijn bureau, tollend van alle indrukken en geïnspireerd door zoveel goede sprekers. Ik wil niets liever dan zelf aan de slag met alles wat ik opgediend heb gekregen.

Wat een geweldige laatste dag Masterclass Voedseltransitie‬ hadden we op dinsdag 3 november  en wat een complimenten ontving ik van de deelnemers voor de hele reeks! Ook interesse in deelname aan de masterclass? Op 23 november start een nieuwe editie, speciaal voor medewerkers in het groene/agrarische onderwijs. Er zijn nog een paar plaatsen vrij.

Deel dit artikel opTweet about this on TwitterShare on Facebook
IMG_3149
Elke super die vleesvervangers in een apart vak plaatst, is niet serieus.