Lokaal Voedsel Utrecht

Op maandag 7 oktober zijn we van start gegaan met het project ‘Lokaal Voedsel Utrecht’. Met 55 gedreven boeren, producenten, horeca-ondernemers, winkeliers, bestuurders en beleidsmakers in de zaal, kwamen er minimaal 150 matches tot stand van mensen die zaken met elkaar kunnen doen of op een andere manier iets aan elkaar hebben. Op naar een stevige lokale voedselbeweging in de provincie Utrecht en omstreken!

Drees Peter van den Bosch, oprichter van Willem & Drees en nu voorzitter van de Taskforce Korte Ketens memoreerde dat er kracht zit in regionale allianties en de korte keten bewegingsvrijheid geeft. Toch merkt hij nog een paar forse uitdagingen op: de mismatch tussen de grootte van de boer (veel productie) en de soms hele kleine schaal waarop de regionale afzet plaatsvindt. Hij pleit voor een paradigmawissel tussen vraag en aanbod. “Niet alle eten is dan meer zomaar beschikbaar. Flexibel zijn is nodig. Je moet meer leven naar het seizoen.” Maar ook: “de tijd is rijp, er liggen grote kansen voor korte ketens. We moeten nu ook de grote ketens mede verantwoordelijk maken voor verandering van ons voedselsysteem.

Lokaal alleen niet genoeg

FirstDates_20191007_highres_059Ook Giel Smits was present, ondernemer van PLUS supermarkt De Meern, die veel lokaal voedsel aanbiedt. ‘Lokaal voedsel is een speerpunt in onze aankoop. Bij alle assortimenten is een deel lokaal. Wij merken wel dat we de consument hierin moeten meenemen: de wil is er wel maar als mensen de prijs zien voor het schap, besluiten ze vaak toch het goedkoopste te nemen. Dat betekent dat lokale producten echt onderscheidend moeten zijn, lekkerder, het moet duidelijk zijn wat het verschil is. Soms is het een optie om minder keus te bieden binnen een productcategorie, dat komt het lokale product ten goede. Wij hebben dat eens uitgeprobeerd met pompoenen door alleen de lokale in het assortiment op te nemen.” Ook Edith Spruit, logistiek manager bij Bakker Barendrecht, onderstreepte het belang van een onderscheidend product. Tobias Jansen, chef van Het Lokaal in Amersfoort steekt veel tijd in de lokale en seizoensgebonden kaart. “We draaien het om: we kijken eerst wat voorhanden is en bedenken dan wat we ervan gaan maken. Sommige dingen komen er bij ons echt niet in, zoals gamba’s.” Ook merkt hij dat bij veel horecagelegenheden de leveranciers door de achterdeur komen. Zo niet bij Het Lokaal. “Bij ons komen de leveranciers gewoon door de voordeur. Dat is toch fantastisch als je als klant ziet dat het eten vers van het land in de keuken wordt gebracht?”.

De komende twee jaar gaat een team met Marianne Karstens, Linette Mak en mijzelf het lokale voedsel in de regio Utrecht verder versterken. We doen dat vooral bij de business-to-business markt: horeca, zorg en retail. We organiseren leergangen, meet & match bijeenkomsten waar verschillende partijen elkaar kunnen vinden en het inzetten van een ‘voedselmakelaar’ die een op een advies kan geven en deuren kan openen.

Heb je interesse om aan te sluiten bij dit traject in de provincie Utrecht voor jouw bedrijf of initiatief? Stuur dan een mailtje aan sandra@lokaalvoedsel-utrecht.nu of bel 06 47096720.
Met dank aan Marnix Lamers voor het verslag en Barbara Versteegh voor de foto’s.

 

Deel dit artikel opTweet about this on TwitterShare on Facebook
FirstDates_20191007_lowres_017
De tijd is rijp. Er liggen grote kansen voor korte ketens.