Wat brengt het bonenjaar?

Hoe gaat Nederland aan de boon? Die vraag stond centraal bij de inventarisatie die De schaal van Kampen heeft uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu van begin november – half december 2015.

De VN heeft 2016 uitgeroepen tot Jaar van de Peulvrucht, met het doel om door onderzoek en promotie de rol van bonen, linzen en erwten te verstevigen als gezonde en duurzame bron van eiwitten. Dit kan een mooi vehikel zijn om duurzame voedselconsumptie in Nederland te stimuleren. Ook de Gezondheidsraad gaf recent het advies om minstens een keer per week peulvruchten te eten.

In Nederland is het Nationaal Comité Bonen actief die dit ‘Bonenjaar 2016′ coördineert, in afstemming met het Internationale Comité van de Verenigde Naties. Deze werkgroep staat onder leiding van Yneke Kootstra, oprichter van de Bruine Bonenbende, en is verder gevuld met marktpartijen (Bonduelle, HAK, Albert Heijn, de VIGEF), het ministerie van EZ , Albron, Stichting Natuur & Milieu, het Voedingscentrum en nog een aantal partners. Gezamenlijk organiseren zij de marketingcampagne Blije Boon, die op 10 november is afgetrapt en op 6 januari echt van start gaat. Kijk voor meer informatie op www.blijeboon.nl.

Maar er is meer dan de ‘officiële’ route vanuit de industrie en het Voedingscentrum. Tal van maatschappelijke initiatieven, trendwatchers, kookboekenschrijvers, koks en cateraars, voedselcollectieven en start ups storten zich op de boon. De schaal van Kampen heeft een breed palet aan mensen ondervraagd. Onze gesprekken en mailwisselingen hebben een interessant beeld opgeleverd van wat er allemaal mogelijk zou kunnen zijn als veel meer partijen zich met peulvruchten gaan bezig houden. Hoe krijg je kinderen bijvoorbeeld aan de boon? Keet Smakelijk ziet een serie videoblogs wel zitten, in combinatie met het receptenboekje dat zij eerder schreven voor Donderdag Veggiedag in Belgie. Of wat te denken van een debat door de Youth Food Movement, een evenement op Wereldvoedseldag door NCDO of een aflevering van Agri Meets Design over de boon? Of Stichting Natuur & Milieu die in haar Menu van Morgen een speciaal plekje inruimt voor peulvruchten? Uiteraard zijn ook tal van cateraars van harte bereid aan te haken bij de bonen-campagne en liggen er prachtige kansen om in het onderwijs iets te doen. Telers gaven aan behoefte te hebben aan wat inhoudelijke ondersteuning bij de teelt. Wellicht kunnen Bionext of de Nederlandse Akkerbouw Vakbond hier iets in betekenen?

De algemene conclusie die we op basis van al deze contacten kunnen trekken: er is heel veel mogelijk in het kader van het Bonenjaar 2016. Maar veel partijen wachten op een seintje, een concrete aanleiding of een financiële injectie van een derde partij om hun plannen ook ten uitvoer te brengen. Hopelijk kunnen we met diverse partijen binnenkort in een workshop een vervolg geven aan het enthousiasme in de markt, en er ook voor zorgen dat veel van deze mooie plannen realiteit worden.

Helaas is deze site te beperkt om de pdf van de inventarisatie te kunnen downloaden, maar ik stuur hem je graag toe. Een mailtje naar sandra@deschaalvankampen.nl volstaat.

Deel dit artikel opTweet about this on TwitterShare on Facebook
bonen5
Ook tal van maatschappelijke initiatieven storten zich op de boon.